Zcela nový Mercedes-Benz GLB: Všestranný hrdina každého dne s prostorem pro spontánní nápady
Nový model GLB, promyšleně navržený s velkorysým prostorem až pro sedm osob, kombinuje výrazný design s terénními rysy a opravdovou praktičností. Vysoce kvalitní, výrazně přepracovaný interiér s novým displejem Superscreen nastavuje nová měřítka. Nové GLB se snaží nabídnout více než vozidlo – jako nejvšestrannější hrdina pro každodenní použití nabízí prostor pro okamžité nápady a jde daleko za hranice čisté praktičnosti. Jako mimořádně inteligentní společník také podporuje řidiče velmi intuitivním způsobem – stačí nastoupit a vyrazit. A jeho výrazný nový vzhled mu dodává sebevědomou a charismatickou auru.
„Zcela nový elektrický model GLB je určen pro každodenní život. Je k dispozici jako 5- nebo 7místný a snadno se přizpůsobí potřebám našich zákazníků. S větším prostorem, novým designem, větším komfortem a dokonce i schopností zapojit karavan plné velikosti dokazuje, že kompaktní elektrické SUV může být všestranné i výkonné.“
Mathias Geisen, člen představenstva Mercedes-Benz Group AG,
odpovědný za prodej a marketing
Uvedení varianty GLB 250+ s technologií EQ (předběžná kombinovaná spotřeba paliva: 18,3–15,8 kWh/100 km | kombinované emise CO₂: 0 g/km | třída CO₂: A)1 a verze GLB 350 4MATIC s technologií EQ (předběžné údaje: kombinovaná spotřeba paliva: 18,6–15,9 kWh/100 km | kombinované emise CO₂: 0 g/km | třída CO₂: A)[1] proběhne na jaře 2026. S velkorysým dojezdem až 631 kilometrů (WLTP)1 nabízí provedení GLB 250+ o výkonu 200 kW dojezd, který ve své třídě nemá konkurenci.[2] Sportovní špičkový model GLB 350 4MATIC nabízí výkon 260 kW. Obě provedení jsou vybavena lithium-iontovým trakčním akumulátorem s využitelnou kapacitou 85 kWh. A díky nejmodernější 800voltové elektrické architektuře lze za pouhých deset minut doplnit energii až na 260 kilometrů (WLTP)2. Modelová řada bude brzy rozšířena o další varianty s plně elektrickým pohonem, základní provedení a technicky pokročilé hybridy.
Zahájení prodeje elektrického modelu GLB
Od 8. prosince 2025 si zákazníci v České republice mohou objednat a sestavit podle svých představ v online konfigurátoru dvě plně elektrické verze. Mercedes-Benz GLB 250+ s technologií EQ je k dispozici za cenu od 1 355 200 Kč vč. DPH, vrcholný model GLB 350 4MATIC s technologií EQ od 1 433 850 Kč vč. DPH.
Prostor pro každou příležitost: všestranný hrdina vytváří spoustu místa pro spontánní nápady a nabízí více než jen praktičnost
Prostorný ve všech směrech: dostatek volnosti pohybu i místa pro zavazadla
Nový model GLB je k dispozici jako pětimístný nebo sedmimístný vůz s podélně nastavitelnou lavicí ve druhé řadě. Ve srovnání se svým předchůdcem nabízí nové, plně elektrické GLB znatelné zvětšení prostoru nad hlavou v prvních dvou řadách sedadel, a to díky linii střechy SUV a standardně dodávanému panoramatickému oknu. Cestující vzadu si mohou užít také více prostoru pro nohy. Pohodlí sedadel ve druhé řadě bylo znatelně vylepšeno, mimo jiné díky delší opoře stehen.
S objemem 127 litrů (104 l podle normy ISO 3832) má elektrické GLB největší přední zavazadlový prostor (takzvaný frunk) ze všech vozů nové řady. Zadní zavazadlový prostor má objem až 540/470 litrů (pěti-/sedmimístné provedení) a po sklopení zadních opěradel se zvětší na 1 715/1 605 litrů.
Přehled rozměrů vozu Mercedes-Benz GLB
Nové GLB | Předchozí EQB | Změna | Předchozí GLB | Změna | ||
| Vnější rozměry[3] | ||||||
| Délka | mm | 4 732 | 4 684 | +48 | 4 634 | +98 |
| Šířka | mm | 1 861 | 1 834 | +27 | 1 834 | +27 |
| Výška | mm | 1 687 | 1 701 | -14 | 1 701 | -14 |
| Rozvor | mm | 2 889 | 2 829 | +60 | 2 829 | +60 |
| Poloměr otáčení | m | 11,9 | 11,8 | +0,1 | 11,7 | +0,2 |
| Vnitřní rozměry[4] |
|
| ||||
| Prostor pro nohy vpředu | mm | 1 052 | 1 045 | +7 | 1 045 | +7 |
| Prostor pro nohy, druhá řada | mm | 1 008/939 | 940/910 | +68/+29 | 940/937 | +68/+2 |
| Max. vnitřní výška, přední | mm | 1 070 | 1 035 | +35 | 1 035 | +35 |
| Max. výška prostoru nad hlavou, druhá řada | mm | 1 026/1 016 | 962/962 | +64/+54 | 999/982 | +27/+34 |
| Max. výška, třetí řada[5] | mm | 882 | 872 | +10 | 884 | -2 |
| Objem zavazadlového prostoru | l | 540/470 | 495/465 | +45/+5 | 565/500 | -25/-30 |
| Objem zavazadlového prostoru se sklopenými opěradly zadních sedadel | l | 1 715/ | 1 710/ | +5/-15 | 1 805/ | -90/-75 |
| Frunk[6] | l | 127 | - | +127 | - | +127 |
| Objem zavazadlového prostoru vpředu a vzadu | l | 667/597 | 495/465 | +172/+132 | 565/500 | +102/+97 |
Dobrodružná povaha: připravený na cesty za hranice všedního dne
Nejzajímavější místa se často nacházejí mimo vyšlapané cesty. Pro verze 4MATIC to není žádný problém – když je potřeba trakce, okamžitě se zapojí elektromotor na přední nápravě. Provedení 4MATIC jsou také vybavena funkcí TERRAIN MODE. Tento jízdní program pro nezpevněný povrch a štěrkové cesty upravuje charakteristiky pohonu, řízení a brzd, aby řidiči poskytl nezbytnou podporu. Funkce Průhledná kapota zajišťuje virtuální pohled pod vozidlo, což usnadňuje manévrování v náročném terénu. Tažná síla činí až dvě tuny, což je špičková hodnota pro elektromobil v této kategorii. Díky tomu jsou elektrické modely GLB vhodné i pro tažení karavanů plné velikosti. Díky vysokému svislému zatížení tažného zařízení 100 kilogramů lze na výlety a dovolené vzít bez obav i elektrokola.
S naprostou lehkostí: dokonalý společník na každý den pro příjemné, bezpečné a pohodlné rodinné výlety a cestování
Nově vyvinutý elektrický pohonný systém s účinností 93 procent
Elektrická pohonná jednotka (EDU) 2.0 řeší protichůdné nároky na maximální točivý moment, nejvyšší rychlost a vynikající účinnost – zejména v reálném provozu. Vysoký točivý moment nejen zajišťuje dynamické zrychlení, ale je také užitečný při zdolávání stoupání na horských průsmycích nebo při tažení těžkých přívěsů.
S hlavním pohonem na zadní nápravě pro optimální trakci a jízdní vlastnosti přináší Mercedes-Benz do segmentu základních modelů uspořádání pohonu známé ze střední a vyšší střední třídy. Elektrická pohonná jednotka o výkonu 165 nebo 200 kW se synchronním motorem s permanentními magnety (PSM) na zadní nápravě byla vyvinuta zcela interně. Účinnost přenosu energie z trakčního akumulátoru na kolo dosahuje na dlouhých vzdálenostech 93 procent.
Magnety v rotoru jsou uspořádány do tvaru zdvojeného písmene V. Dalším rysem je takzvané vlásenkové vinutí. Tato opatření přispívají k obzvláště tichému chodu. Motor PSM má také výrazně nižší podíl – téměř nulový – těžkých prvků vzácných zemin ve srovnání s předchozími generacemi motorů. Vysoce účinná výkonová elektronika je vybavena měničem z karbidu křemíku (SiC) pro obzvláště efektivní využití energie. Řízení dvoustupňové převodovky a výkonová elektronika jsou integrovány do jednoho celku.
Sprinter a maratonec v jednom: dvoustupňová převodovka kombinuje dynamiku s vysokou účinností
Architektura pohonu zahrnuje dvoustupňovou převodovku na zadní nápravě, která kombinuje výkon s účinností. První rychlostní stupeň má krátký převod v poměru 11:1, což umožňuje vynikající zrychlení hned od začátku rozjezdu, vysokou tažnou sílu a skvělou účinnost v městském provozu. Druhý rychlostní stupeň (poměr: 5:1) je navržen pro použití při vysokých rychlostech a maximální účinnost na dálnici, čímž zajišťuje vynikající dojezd na dlouhé vzdálenosti i špičkový komfort. Nejvyšší rychlost je dosažena také na druhém převodovém stupni.
Vhodný okamžik pro řazení závisí na jízdní situaci a zvoleném jízdním programu DYNAMIC SELECT. Systém přitom upravuje vhodný moment pro přeřazení s ohledem na aktuální parametry, jako je stav nabití akumulátoru, výkon a požadavky řidiče. Točivý moment je přenášen pomocí zubové (první rychlostní stupeň) nebo lamelové (druhý rychlostní stupeň) spojky. Převodovka má speciální tepelnou izolaci.
Extra výkon, jen pokud je potřeba: provedení 4MATIC s odpojovací jednotkou
Varianta GLB 350 4MATIC s pohonem všech kol je rovněž vybavena 80kW motorem na přední nápravě. Tento pohon obsahuje střídač z karbidu křemíku (SiC) pro vyšší účinnost a jedná se o synchronní motor s permanentními magnety (PSM). Přední elektromotor funguje jako dodatečný pohon, který se aktivuje pouze v případě, že je potřeba zvýšený výkon nebo účinnější trakce, v závislosti na jízdní situaci nebo programu. Tuto úlohu plní odpojovací jednotka (DCU), kterou Mercedes-Benz v tomto segmentu používá poprvé. Pro vyšší účinnost může DCU při nízkém zatížení rychle odpojit přední elektromotor, což způsobí, že elektromotor a části převodovky zůstanou v klidu. Tím se sníží ztráty na přední nápravě až o 90 procent a zvýší se dojezd.
Vhodné pro dlouhé vzdálenosti: pohodlné cesty bez častých zastávek
V Evropě není výjimečné, že je potřeba překonat i 600 kilometrů, takovou vzdálenost dělí například Kolín nad Rýnem a Berlín, Řím a Benátky nebo Lyon a Štrasburk. Na dlouhých trasách se často jezdí i v Číně a Spojených státech. Ve voze GLB 250+ je lze absolvovat bez nabíjení, a to díky dojezdu 631 kilometrů v režimu WLTP[7].
Šetří čas při nabíjení: na další část cesty připraven za několik minut
800voltový systém ve spojení s novou generací akumulátorů zajišťuje krátké časy nabíjení. GLB lze dobít na dojezd až 260 kilometrů (WLTP) během 10 minut.[8] Rychlé nabíjení stejnosměrným proudem je možné na 800voltových stanicích s výkonem až 320 kW. GLB může využívat i 400voltovou nabíjecí infrastrukturu prostřednictvím volitelného DC měniče. Nabíjecí výkon při použití střídavého proudu je až 22 kW.
Elektrické varianty modelu GLB při uvedení na trh:
GLB 250+ s technologií EQ | GLB 350 4MATIC | ||
| Výkon (nejvyšší) | kW | 200 | 260 |
| Točivý moment (nejvyšší) | Nm | 335 | 515 |
| Akumulátor: chemické složení článků | Nikl-mangan-kobalt | ||
| Akumulátor: využitelná kapacita | kWh | 85 | |
| Max. nabíjecí výkon AC (střídavý proud) | kW | 22[9] | |
| Max. nabíjecí výkon DC (stejnosměrný proud) | kW | 320 | |
| Nabíjení stejnosměrným proudem: prodl. dojezdu po 10 min. (WLTP)[10] | km | 225–260 | 215–255 |
| Zrychlení 0–100 km/h | s | 7,4 | 5,5 |
| Nejvyšší rychlost | km/h | 210 | |
| Kombinovaná spotřeba energie[11] | kWh/100 km | 15,8–18,3 | 15,9–18,6 |
| Emise CO2 kombinované11 | g/km | 0 | |
| Dojezd (WLTP)11 [12] | km | 542–631 | 521–614 |
| Emisní třída CO220 | A | ||
Ochrana posádky na nejvyšší úrovni: prediktivní technologie zvyšují bezpečnost
Nový model GLB disponuje komplexní nabídkou asistenčních systémů pro řidiče, včetně systému řízení odstupu DISTRONIC, který je v Evropě součástí standardní výbavy. Hardware v této oblasti zahrnuje osm kamer, pět radarových senzorů, 12 ultrazvukových senzorů a kapalinou chlazený, vysoce výkonný počítač s dostatečnou výkonovou rezervou pro budoucí funkce a pravidelné aktualizace na dálku, tzv. Over-the-Air. Automobilka Mercedes-Benz nyní sdružuje všechny asistenční systémy pod názvem MB.DRIVE. Mnoho digitálních doplňků[13] bude k dispozici již při uvedení na trh nebo je lze objednat prostřednictvím internetového obchodu Mercedes-Benz Store. Další digitální doplňky získají možnost dalších aktualizací v pozdějším termínu.
Děti vítány: dostatek prostoru a čtyři kotevní body pro dětské sedačky
Jen málo vozů této třídy umožňuje instalovat na zadních sedadlech více než dvě dětské sedačky. Nový model GLB myslí na rodiny – celkem lze s pomocí úchytů Isofix nainstalovat čtyři dětské sedačky ve druhé a třetí řadě a jednu na předním sedadle spolujezdce.
Modulární architektura jako základ pro prvotřídní elektrické modely a technicky pokročilé hybridy
Plně elektrické modely hrají klíčovou roli v realizaci udržitelné obchodní strategie Mercedes-Benz. Tempo této transformace však určují přání a potřeby zákazníků, které se v různých regionech světa liší. Několik měsíců po uvedení plně elektrických variant bude nový model GLB k dispozici také jako hybrid s 48voltovou technologií a elektromotorem integrovaným do převodovky. Modulární architektura modelové řady GLB umožňuje značce Mercedes-Benz zajistit maximální flexibilitu v koncepci pohonu i ve výrobě.
Vizuálně se hybridní model GLB velmi podobá svému elektrickému protějšku, což zákazníkům umožňuje vybrat si mezi dvěma konfiguracemi pohonu čistě na základě jejich osobního profilu jízdy a využití. Jedním z mála rozlišovacích prvků je mřížka chladiče hybridního modelu GLB. Je v klasickém provedení s chromovaným vzorem hvězdy Mercedes-Benz a se standardním orámováním světelným prvkem z LED diod.
Vysoce účinný pohonný systém byl vyvinut konstruktéry automobilky Mercedes-Benz v Německu podle osvědčených standardů kvality. Špičkový spalovací motor v hybridním modelu GLB bude zpočátku k dispozici ve třech výkonových úrovních. Kupující budou mít na výběr mezi pohonem předních a všech kol 4MATIC. Technické údaje a další podrobnosti, včetně výbavy, budou zveřejněny později v průběhu roku před zahájením prodeje.
Hybridní modely mohou jezdit čistě na elektrický pohon a rekuperovat energii
Konstrukce motoru a převodovky je díky krátké rozteči válců a uspořádání elektromotoru velmi kompaktní. Elektromotor, měnič i převodovka tvoří důsledně integrovanou jednotku. Nově vyvinutý 48voltový akumulátor s lithium-iontovou technologií nabízí kapacitu až 1,3 kWh. Konstrukce je opět velmi kompaktní: články a měnič DC/DC jsou integrovány do jednoho velmi plochého celku.
Elektromotor poskytuje inteligentní podporu v celém rozsahu otáček. Výrazně zlepšuje zrychlení, zejména při nízkých otáčkách motoru. Při městských rychlostech a při potřebě výkonu nižším než 20 kW mohou hybridní modely jezdit pouze na elektrický pohon. Takzvané elektrické plachtění, tedy úsporná jízda na volnoběh s odpojeným spalovacím motorem, je možné až do rychlosti přibližně 100 km/h. Zvláštností motoru je jeho schopnost rekuperace na všech osm rychlostních stupňů, přičemž dokáže dobíjet energii rekuperačním výkonem až 25 kW.
Vzhledem k tomu, že se točivý moment spalovacího motoru a elektromotoru sčítají, je maximální točivý moment k dispozici v širokém rozsahu otáček. Spalovací motor lze navíc spustit výhradně pomocí elektromotoru a odpojovací spojky, což eliminuje potřebu konvenčního spouštěče s pastorkem. Funkce start-stop a přepínání mezi oběma motory jsou pro řidiče téměř nepostřehnutelné.
Elektromotor včetně měniče je integrován do nové, velmi kompaktní osmistupňové dvouspojkové převodovky s označením 8F-eDCT. Symbol eDCT značí, že elektromotor je integrován do převodovky a ovládání mechanického systému je elektrohydraulické. Elektromotor obsluhuje obě hřídele dvouspojkové převodovky. Přenos výkonu a odpojení se provádí pomocí dvou hlavních spojek a odpojovací spojky. Široké rozpětí osmi převodových poměrů také přispívá k účinnosti, protože umožňuje optimálně využít provozní vlastnosti motoru.
Nový čtyřválcový motor z rodiny pohonných jednotek FAME s Millerovým spalovacím cyklem
Spalovací motor vyvinutý společností Mercedes-Benz je čtyřválcový benzinový motor s objemem 1,5 litru. Jednotka s označením M 252 patří do rodiny modulárních motorů (FAME) a je vhodná pro různé aplikace ve vozidlech.
Společnými rysy motorů FAME jsou celohliníkový blok motoru s technologií NANOSLIDE® a hlava válců s částečně integrovaným výfukovým potrubím. Jsou také vybaveny turbodmychadlem se segmentovanou turbínou a nastavitelným propojením výfukových kanálů. Dalšími přednostmi jsou krátká dráha pro přívod plnicího vzduchu a výfukový systém namontovaný v blízkosti motoru. Jeho jednodílná konstrukce je připravena na budoucí emisní normy. Koncepce elektrického kompresoru klimatizační soustavy s 48voltovou technologií, převzatá z motoru M 256, snižuje tření a zajišťuje elektrický pohon klimatizace vozidla při stání i během jízdy.
Z důvodu účinnosti využívá benzinový motor spalovací proces založený na Millerově cyklu. Relativně brzké uzavření sacích ventilů snižuje ztráty během sání a umožňuje vysoký kompresní poměr 12:1. Tato konstrukce pomáhá udržovat vysokou účinnost a nízkou spotřebu paliva, zejména při částečném zatížení, které je při každodenní jízdě velmi časté. Dále také snižuje emise NOx.
Nová pohonná jednotka složená z motoru a převodovky má kompaktní rozměry a vejde se přímo mezi přední kola. Další výhodou je příkladná eliminace NVH (hluku, vibrací, rezonancí). Motor M 252 přináší hlavní výhodu již svojí koncepcí, protože Mercedes-Benz používá čtyři válce místo tří. Agregát má navíc rozsáhlou soupravu tlumicích pěn a krytů pro snížení hlučnosti. K tomu se přidává dvojitá přepážka, známá z vyšších tříd vozidel. Izolace přepážky byla navíc rozšířena do boků sloupků A a podlahy.
Ohromující na první pohled: odvážný dojem díky novému designu
Působivý ze všech stran: mohutné proporce a osobité světelné prvky
Výrazné proporce SUV se svislou přední částí a strmým čelním sklem jsou pro nový vůz charakteristické stejně jako krátké převisy patrné z bočního pohledu. Lemování kolem podběhů kol a vizuální ochrana proti poškození vpředu a vzadu zdůrazňují terénní charakter. Široký rozchod a zapuštěná kola spolu s mohutnými blatníky vozidla dodávají modelu GLB výrazný vzhled. Celkem 94 individuálně animovaných LED hvězd v chromovém provedení jsou vrcholem nezaměnitelné masky chladiče. V závislosti na právních předpisech konkrétní země je centrální hvězda také zcela nebo částečně osvětlena. Jedním z mála vizuálních rozlišovacích znaků hybridu GLB je klasická maska chladiče s chromovým vzorem Mercedes-Benz, obklopená standardním světelným páskem z LED diod.
Skvělé vyhlídky: velkorysá panoramatická střecha pro neomezený rozhled
Velká, standardně dodávaná panoramatická střecha vytváří výjimečně prostorný a otevřený pocit. Během milisekund lze skleněnou plochu volitelné panoramatické střechy SKY CONTROL[14] přepínat mezi průhlednou pro nerušený výhled vzhůru a neprůhlednou (mléčnou) pro větší soukromí (volitelná výbava). Model GLB nabízí jedinečný vizuální zážitek, zejména v noci, kdy svítí jeho 158 hvězd.
Vrcholně moderní: high-tech design se snoubí s ergonomickým ovládáním
Nový princip designu interiéru soustřeďuje pozornost na několik nápadných a technicky propracovaných prvků, jako je například zdánlivě se vznášející obrazovka MBUX Superscreen (volitelná výbava). Za rozlehlou skleněnou plochou se skrývá 26centimetrový (10,25palcový) displej pro řidiče, 35,6centimetrový (14palcový) centrální displej a 35,6centimetrový (14palcový) displej pro spolujezdce. Dalším poutavým prvkem je vznášející se, sportovně řešená a vysoko umístěná středová konzola s přídavným úložným prostorem. Nový volant je ergonomicky navržen a používání jeho ovladačů je zcela intuitivní. V reakci na četné požadavky zákazníků značka Mercedes-Benz znovu zavedla kolébkový spínač pro omezovač a DISTRONIC a rolovací ovladač pro regulaci hlasitosti.
Silná osobnost: jedinečné styly interiéru a široká škála volitelných výbav
Díky výbavovým liniím Progressive, AMG a AMG Plus a Sadě Night a dalším možnostem výbavy lze model GLB konfigurovat mnoha různými způsoby tak, aby vyhovoval požadavkům zákazníků. K dispozici je také velký výběr ozdobných prvků a materiálů interiéru. Další možností přizpůsobení je výběr 11 stylů ambientního osvětlení pro MBUX Superscreen v rámci nabídky palubního menu. To umožňuje uživatelům vytvořit si ve vozidle atmosféru podle svých představ. Barevné schéma přístrojové desky, včetně ukazatelů, ovládacích prvků a ambientního osvětlení, je sladěno s těmito emotivními motivy pozadí.
Větší dojezd díky vynikající aerodynamice
Aerodynamické vlastnosti hrají klíčovou roli, zejména u elektrických vozidel. Nízký odpor vzduchu zajišťuje vyšší úspornost, což má znatelný vliv, protože i snížení koeficientu odporu vzduchu pouze o 0,01 může zvýšit dojezd na dlouhých cestách o asi 2,5 procenta. S hodnotou cx = 0,28 dosahuje elektrický model GLB ve svém segmentu velmi dobré hodnoty. Ačkoli je jeho čelní plocha (A = 2,6 m²) o něco větší než u předchozího modelu, odpor vzduchu, vypočítaný jako součin hodnoty cx a čelní plochy, je nižší. Aerodynamický odpor je tedy příznivější než dříve.
V rámci modelové řady je velmi malý rozdíl v aerodynamice jednotlivých variant. Vedle aerodynamicky výhodných rozměrů patří mezi nejdůležitější opatření aerodynamicky tvarované přední a zadní nárazníky, utěsnění spár v přední části, konstrukce sloupků A a vnějších zrcátek, velmi hladká, téměř zcela uzavřená spodní část karoserie, aerodynamicky optimalizovaná kola a upravené přední a zadní spoilery u kol.
Intuitivní bez výhrad: nové komplexní digitální zážitky s MBUX a technologickými inovacemi (MB.OS)
Pravidelné aktualizace na dálku: aktuální výbava po dlouhá léta a připravenost na nové funkce
GLB je dalším zástupcem nové generace vozů Mercedes-Benz, které plně využívají interně vyvinutý operační systém Mercedes-Benz (MB.OS). Nový systém vylepšený o umělou inteligenci umožnil vybavit každé vozidlo superpočítači připojenými k inteligentnímu cloudovému řešení Mercedes-Benz. Díky tomu jsou dostupné pravidelné aktualizace na dálku, takzvané OTA (Over-the-Air)[15] pro nejdůležitější funkce vozidla, včetně jízdních asistentů. Díky tomu zůstává GLB aktuální a atraktivní po mnoho let. Jako digitální doplňky15 lze prostřednictvím Mercedes-Benz Store objednat také další funkce.
Čtvrtá generace rozhraní MBUX: na cestě k hyperpersonalizovanému digitálnímu zážitku:
Operační systém MB.OS znamená vstup čtvrté generace palubního rozhraní MBUX. Otevírá nový svět personalizovaných zážitků a intuitivní interakce mezi člověkem a vozidlem a stanovuje nové standardy v automobilovém průmyslu. Nová generace infotainmentu MBUX je prvním systémem ve vozidle, který integruje umělou inteligenci (AI) od společností Microsoft a Google. Poprvé tak kombinuje více modelů AI v jednom systému. MB.OS nabízí maximální flexibilitu pro snadnou integraci obsahu od třetích stran. Typické rozhraní automobilů Mercedes-Benz zůstává zachováno a poskytuje zákazníkům známé uživatelské prostředí.
Nový koncept rozhraní MBUX: mimořádně intuitivní a s možností pokročilé individualizace
Displej a rozhraní MBUX Superscreen jsou vybaveny nejmodernějšími vysoce výkonnými čipy a grafikou v reálném čase na bázi herního jádra Unity. Nový koncept ovládání a zobrazení je přizpůsoben individuálním preferencím zákazníků. Dále vyvinuté rozhraní MBUX s takzvanou nulovou úrovní (Zero Layer), neboli s přímým přístupem k funkcím na základní obrazovce, zobrazuje na středovém displeji nejdůležitější informace, návrhy a poprvé také nedávno použité aplikace. Aplikace lze nyní také přesouvat a seskupovat do individuálně pojmenovaných složek, podobně jako u smartphonu. Když je aplikace otevřená, jednoduchým přejetím prstem doleva se lze vrátit do přehledu aplikací. Dalším přejetím se uživatel dostane zpět do základní obrazovky. Alternativně je možné kdykoli vyvolat základní obrazovku Zero Layer pomocí tlačítka Domů.
Nový virtuální asistent MBUX: inteligentní, snadno reagující a empatický jako dobrý známý
Díky generativní AI zajišťuje nový virtuální asistent MBUX zcela novou úroveň reakcí mezi vozidlem a řidičem. Systém umožňuje komplexní, víceúrovňové dialogy, jaké lze vést s dobrým známým, a má i paměť pro krátkodobé využití. Na základě modelu ChatGPT4o a vyhledávání pomocí Microsoft Bing spojuje kolektivní znalosti internetu. Díky modelu Google Gemini je virtuální asistent také dobře obeznámen s otázkami týkajícími se navigace. Má přístup k informacím z platformy Mapy Google, aby mohl uživatelům poskytovat podrobné a personalizované odpovědi na otázky týkající se navigace, zajímavých míst a dalších témat. Virtuální asistent MBUX je vždy přítomen na nulové úrovni obrazovky jako neustále připravený avatar.
MBUX Surround Navigation: integrace asistenčních služeb a navádění během trasy
Zcela nová funkce MBUX Surround Navigation otevírá převratné možnosti zobrazení a komunikace. Díky hluboce integrované architektuře MB.OS zobrazuje pokročilý navigační systém pohled na vozidlo a jeho okolí během jízdy v reálném čase. Systém plynule kombinuje pohled asistenčního systému s 3D zobrazením okolí a naváděním na displeji řidiče. Zobrazuje ostatní účastníky silničního provozu, jako jsou automobily, jízdní kola, motocykly a chodci. Integrace informací do displeje řidiče pomocí 3D grafiky herního jádra poskytuje velmi intuitivní přehled.
Řidiči těží z lepšího přehledu o situaci, protože vidí to samé, co jejich vůz GLB, a dostávají informace, jak jim asistenční systémy pomáhají. Zobrazení zvolené trasy v realisticky pojatém okolním prostředí je obzvláště užitečné v rušném městském provozu. Řidiči mohou včas vidět, co je před nimi, například za další zatáčkou. Budovy a další infrastruktura jsou snadno a rychle rozpoznatelné. Systém také poskytuje komplexní přehled o stavu vozidla prostřednictvím vizualizace ve virtuální realitě v reálném čase, včetně ukazatelů směru, dálkových a potkávacích světel. Zrychlení a zpomalení naznačuje měnící se rychlost otáčení kol.
Inteligentní navigace, které můžete důvěřovat, s přizpůsobeným naváděním trasy od Map Google
V novém modelu GLB je navigace založena na službě Mapy Google. Jedinečný navigační systém nabízí zákazníkům značky Mercedes-Benz to nejlepší z obou světů: základní služby Mapy Google, které jsou uznávaným standardem z hlediska mapových podkladů, a osvědčené uživatelské rozhraní Mercedes-Benz. To přidává známé služby společnosti Mercedes-Benz pro nabíjení a parkování. Navigační řešení v modelu GLB, vyvinuté ve spolupráci společností Google a Mercedes-Benz, je jedním z prvních systémů, které integrují nový model umělé inteligence určený pro automobily od Google Cloud pro použití ve vozidlech s Mapami Google.
Navigace Mercedes-Benz s funkcí inteligence pro elektromobilitu (Electric Intelligence) plánuje nejrychlejší a nejpohodlnější trasu, včetně zastávek pro nabíjení, na základě mnoha faktorů. Průběžně reaguje na dopravní zácpy nebo změny stylu jízdy. Mercedes-Benz neustále vyvíjí energetickou prognózu pro navigaci s inteligencí pro elektromobilitu. V budoucnu budou v předpovědích na trase zohledňovány ještě přesněji i síla a směr proudění větru, a to dokonce s přihlédnutím k výšce vozidla.
Pro výpočet trasy systém analyzuje spotřebu energie. Zohledňuje topografii, profil trasy, okolní teplotu, rychlost, potřeby vytápění a chlazení. Mezi další faktory patří dopravní situace na plánované trase a dostupné nabíjecí stanice, jejich výkon a platební funkce. Výpočet se provádí v cloudu a kombinuje se s daty z vozidla.
Inteligentní navigace rozpozná, kdy je nejvhodnější zastávka k nabití, a automaticky trasu naplánuje tak, aby se optimalizovala celková doba jízdy. Někdy mohou být dvě krátké zastávky k nabití vyšším výkonem výhodnější než jedna, v součtu delší pauza. Navíc jsou možnosti nabíjení vozidla automaticky upravovány systémem navigace s elektrickou inteligencí a optimalizovány pro rychlé nabíjení na trase. Součástí je i předběžná příprava vysokonapěťového akumulátoru, aby byl ve správný čas na optimální teplotě pro vysokorychlostní nabíjení stejnosměrným proudem. Systém také poskytuje tipy na úsporu energie.
Mercedes-Benz je prvním výrobcem automobilů[16], který zavedl integrovanou funkci rezervace nabíjecích stanic. Zákazníci značky Mercedes-Benz mohou zatím v Německu a USA exkluzivně využívat integrovanou nabíjecí službu MB.CHARGE Public[17] k předběžné rezervaci nabíjecího místa ve vlastních nabíjecích parcích Mercedes-Benz. Pokud je aktivní navádění trasy pomocí navigace s funkcí inteligence pro elektromobilitu, vozidlo automaticky provede rezervaci 15 minut před dosažením nabíjecí stanice. Rezervace šetří posádce čas strávený čekáním a poskytuje jim jistotu, že bude nabíjecí místo při příjezdu volné.
[1] Údaje jsou předběžné. V současné době nejsou k dispozici žádné potvrzené hodnoty od oficiálně uznávané zkušební organizace, schválení typu ES ani certifikát shody s oficiálními hodnotami. Je možné, že se údaje budou lišit od oficiálních hodnot.
[2] Uvedený dojezd po deseti minutách nabíjení (WLTP) byl stanoven při použití maximálního výkonu stejnosměrného nabíjení v souladu s normou ISO/SAE 12906 za podmínek v ní popsaných.
[3] Stejné pro pětimístné a sedmimístné vozy.
[4] Hodnoty pro pětimístné a sedmimístné vozy, pokud není uvedeno jinak.
[5] Sedmimístné vozy.
[6] 104 l podle normy ISO 3832.
[7] Informace jsou předběžné a vycházejí z prognóz. V současné době nejsou k dispozici žádné potvrzené hodnoty od oficiálně uznávané zkušební organizace, schválení typu ES ani certifikát shody s oficiálními hodnotami. Je možné, že se poskytnuté informace budou lišit od oficiálních hodnot. Skutečný dojezd závisí na mnoha faktorech, jako je individuální styl jízdy, podmínky prostředí, stárnutí trakčního akumulátoru, přídavná zařízení, jako je klimatizace, volitelná výbava, pneumatiky, užitečné zatížení a profil trasy, a proto se může lišit od uvedené hodnoty WLTP.
[8] Uvedený dojezd po deseti minutách nabíjení (WLTP) byl stanoven při použití maximálního výkonu stejnosměrného nabíjení v souladu s normou ISO/SAE 12906 za podmínek v ní popsaných.
[9] Volitelné; standardem je 11kW nabíječka.
[10] Uvedený dojezd po deseti minutách nabíjení (WLTP) byl stanoven při použití maximálního výkonu stejnosměrného nabíjení v souladu s normou ISO/SAE 12906 za podmínek v ní popsaných.
[11] Informace jsou předběžné a vycházejí z prognóz. V současné době nejsou k dispozici žádné potvrzené hodnoty od oficiálně uznávané zkušební organizace, typové schválení ES ani certifikát shody s oficiálními hodnotami. Je možné, že se poskytnuté informace budou lišit od oficiálních hodnot.
[12] Skutečný dojezd závisí na mnoha faktorech, jako je individuální styl jízdy, podmínky prostředí, stárnutí trakčního akumulátoru, přídavná zařízení, jako je klimatizace, volitelná výbava, pneumatiky, užitečné zatížení a profil trasy, a proto se může lišit od uvedené hodnoty WLTP.
[13] Používání některých digitálních doplňků vyžaduje trvalý souhlas s podmínkami používání digitálních doplňků a podmínkami používání Mercedes me ID v jejich aktuálních verzích, trvalé spárování vozidla s uživatelským účtem Mercedes-Benz, souhlas s ukládáním a načítáním informací nezbytných k aktivaci některých digitálních doplňků ve spárovaném vozidle a – v příslušných případech – aktivaci digitálních doplňků. Po uplynutí omezené doby platnosti lze digitální doplňky za poplatek prodloužit v obchodě Mercedes-Benz Store, pokud jsou v daném okamžiku pro příslušné vozidlo stále nabízeny. Kromě toho mohou existovat další předpoklady nebo omezení pro používání některých digitálních doplňků, jako je samostatná smlouva zákazníka s externím poskytovatelem (např. streamování, uzavření smlouvy o datech pro „Comfort Data Volume“, navigační funkce), aktivace dalších digitálních doplňků pro zajištění plné funkčnosti nebo vybrané produkty třetích stran (např. smartphone, chytré hodinky). Jako alternativa k „Comfort Data Volume“ musí být v závislosti na generaci vašeho multimediálního systému použit datový objem ve vlastnictví zákazníka (např. mobilní hotspot). Informace o osobních údajích zpracovávaných pro použití digitálních doplňků naleznete v oznámeních o ochraně osobních údajů pro digitální doplňky. Připojení komunikačního modulu k mobilní síti, včetně systému tísňového volání, závisí na příslušném pokrytí sítě a dostupnosti síťových poskytovatelů. Viz také pokyny v návodu k obsluze vašeho vozidla.
[14] Panoramatická střecha SKY CONTROL s osvětleným vzorem bude k dispozici přibližně od 1. čtvrtletí 2026. Dostupnost se může lišit v závislosti na trhu.
[15] Používání některých digitálních doplňků vyžaduje trvalý souhlas s podmínkami používání digitálních doplňků a podmínkami používání Mercedes me ID v jejich aktuálních verzích, trvalé spárování vozidla s uživatelským účtem Mercedes-Benz, souhlas s ukládáním a načítáním informací nezbytných k aktivaci některých digitálních doplňků ve spárovaném vozidle a – v příslušných případech – aktivaci digitálních doplňků. Po uplynutí omezené doby platnosti lze digitální doplňky za poplatek prodloužit v obchodě Mercedes-Benz Store, pokud jsou v daném okamžiku pro příslušné vozidlo stále nabízeny. Kromě toho mohou existovat další předpoklady nebo omezení pro používání některých digitálních doplňků, jako je samostatná smlouva zákazníka s externím poskytovatelem (např. streamování, uzavření smlouvy o datech pro „Comfort Data Volume“, navigační funkce), aktivace dalších digitálních doplňků pro zajištění plné funkčnosti nebo vybrané produkty třetích stran (např. smartphone, chytré hodinky). Jako alternativa k „Comfort Data Volume“ musí být v závislosti na generaci vašeho multimediálního systému použit datový objem ve vlastnictví zákazníka (např. mobilní hotspot). Informace o osobních údajích zpracovávaných pro použití digitálních doplňků naleznete v oznámeních o ochraně osobních údajů pro digitální doplňky. Připojení komunikačního modulu k mobilní síti, včetně systému tísňového volání, závisí na příslušném pokrytí sítě a dostupnosti síťových poskytovatelů. Viz také pokyny v návodu k obsluze vašeho vozidla.
[16] Funkce rezervace je v současné době k dispozici na vybraných dobíjecích stanicích Mercedes-Benz v Německu a USA. Další zprovoznění je plánováno na rok 2025, přičemž dlouhodobým cílem je zřídit do konce desetiletí přibližně 10 000 dobíjecích stanic. Mercedes-Benz zpočátku nabízí možnost rezervace zdarma v rámci služby MB.CHARGE Public. Mercedes-Benz si vyhrazuje právo účtovat za rezervace v budoucnu.
[17] S jedinou smlouvou o nabíjení mají zákazníci přístup k jedné z největších nabíjecích sítí na světě a mohou vždy nabíjet známým a uživatelsky přívětivým způsobem – bez ohledu na provozovatele nabíjecí stanice. Používání určitých digitálních doplňků vyžaduje trvalý souhlas s podmínkami používání digitálních doplňků a podmínkami používání Mercedes me ID v jejich aktuálních verzích, trvalé spárování vozidla s uživatelským účtem Mercedes-Benz, souhlas s ukládáním a načítáním informací nezbytných k aktivaci některých digitálních doplňků ve spárovaném vozidle a – v příslušných případech – aktivaci digitálních doplňků. Po uplynutí omezené doby platnosti lze digitální doplňky za poplatek prodloužit v obchodě Mercedes-Benz Store, pokud jsou v daném okamžiku pro příslušné vozidlo stále nabízeny. Kromě toho mohou existovat další předpoklady nebo omezení pro používání některých digitálních doplňků, jako je samostatná smlouva zákazníka s externím poskytovatelem (např. streamování, uzavření smlouvy o datech pro „Comfort Data Volume“, navigační funkce), aktivace dalších digitálních doplňků pro zajištění plné funkčnosti nebo vybrané produkty třetích stran (např. smartphone, chytré hodinky). Jako alternativa k „Comfort Data Volume“ musí být v závislosti na generaci vašeho multimediálního systému použit datový objem ve vlastnictví zákazníka (např. mobilní hotspot). Informace o osobních údajích zpracovávaných pro použití digitálních doplňků naleznete v oznámeních o ochraně osobních údajů pro digitální doplňky. Připojení komunikačního modulu k mobilní síti, včetně systému tísňového volání, závisí na příslušném pokrytí sítě a dostupnosti síťových poskytovatelů. Viz také pokyny v návodu k obsluze vašeho vozidla.
Soubory ke stažení
CZ_Mercedes-Benz GLB - všestranný hrdina každého dne s prostorem pro spontánní nápady.pdf (.pdf, 192.95 kB)
CZ_Mercedes-Benz GLB - všestranný hrdina každého dne s prostorem pro spontánní nápady.docx (.docx, 87.72 kB)
Kontakt pro média
Josef Hlávka
Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
Mercedes-Benz Cars
Mob.: +420 737 797 979
E-mail: [email protected]























































































