Mercedes-Benz CLA: začátek nové éry designu a nejinteligentnější Mercedes-Benz všech dob

13. 3. 2025

Název CLA zůstává, ale vše ostatní je posunuto na vyšší úroveň. Nové CLA nabízí zákazníkům ve srovnání s předchůdcem ve všech směrech mnohem více: větší rozměry, více kultivovanosti, vyšší komfort a rozsáhlejší inteligenci. Je to nejchytřejší vůz, jaký kdy Mercedes-Benz vyrobil. Model CLA je prvním ze zcela nové rodiny nových vozů Mercedes-Benz. Každý nový model bude k dispozici s elektrickým i high-tech hybridním pohonem. Jako první bude uvedeno na trh plně elektrické CLA.

Nový elektrický Mercedes-Benz CLA je „litrový vůz“ elektrické doby. A nabíjení je u něj téměř stejně snadné a rychlé jako čerpání paliva.

  • Pozoruhodně nízká spotřeba energie: S kombinovanou spotřebou 12,2–14,1 kWh/100 km (předběžné údaje podle WLTP)[1] je nový model CLA 250+ s technologií EQ mimořádně úsporný. Na jedno nabití umožňuje dojezd až 792 kilometrů1. Tím nové CLA posouvá elektromobilitu v každodenním životě na novou úroveň.
  • Efektivní 800voltová technologie šetří čas při nabíjení: Nové CLA přináší 800voltovou elektrickou architekturu z rekordního koncepčního vozu Mercedes-Benz VISION EQXX do sériové výroby, čímž se tento průkopnický systém stává dostupným pro každého. Nová palubní síť maximalizuje účinnost a výkon a ve spojení s novou generací trakčních akumulátorů dokáže výrazně zkrátit dobu nabíjení. Díky tomu je možné akumulátor dobít pro dojezd až 325 km za 10 minut[2]. Rychlé stejnosměrné nabíjení je možné výkonem až 320 kW. Přínos rychlého nabíjení prokázal test realizovaný v dubnu 2024, kdy vůz CLA ujel za 24 hodin na italské vysokorychlostní trati v Nardò celkem 3717 kilometrů. Pomohlo k tomu přesně 40 nabíjecích zastávek po 10 minutách.
  • Akumulátor pro každou příležitost: Nový model CLA se od uvedení nabízí s akumulátorem vybaveným anodami, v nichž je oxid křemičitý smíchaný s grafitem, a s využitelnou kapacitou 85 kWh. Na konci roku si zákazníci budou moci vybrat variantu, která dostane články s katodami z lithium-železo-fosfátu (LFP) a využitelnou kapacitou 58 kWh. Objemová hustota energie chemického složení článků je 680 Wh/l. Obsah kobaltu byl dále snížen. Nová generace akumulátorů snižuje uhlíkovou stopu asi o 30 % na článek ve srovnání s předchozím typem.
  • Sprinterský šampion a maratonský běžec v jedné osobě: Nová dvoustupňová převodovka na zadní nápravě kombinuje dynamiku s vysokou účinností ve všech situacích. První převodový stupeň umožňuje vynikající zrychlení hned od prvních metrů, vysokou tažnou sílu a nabízí také velkou efektivitu v městském provozu. Druhý převodový stupeň je určen pro přenos výkonu při vysokých rychlostech a vysokou účinnost na dálnici. Přispívá tak k velmi dlouhému dojezdu a komfortu.
  • Pohon všech kol, který šetří energii: Nový model CLA má na zadní nápravě pohonnou jednotku o výkonu 200 kW, která je vybavena měničem nové generace s karbidem křemíku (SiC) a je konstruována jako synchronní elektromotor s permanentními magnety (PSM). Modely 4MATIC jsou vybaveny další 80kW jednotkou na přední nápravě. Přední motor funguje jako „booster“ a zapíná se pouze v případě zvýšeného požadavku na výkon nebo trakci. To zajišťuje účinná odpojovací jednotka DCU (Disconnect Unit), kterou Mercedes-Benz používá v této třídě vozidel poprvé. Pro zvýšení účinnosti dokáže DCU při nízkém zatížení okamžitě odpojit elektromotor na přední nápravě a tato jednotka a části převodového ústrojí se zastaví. Tím se sníží ztráty na přední nápravě o 90 procent a prodlouží se dojezd.
  • Inteligentní rekuperace pomocí systému brake-by-wire: CLA používá nový brzdový systém OneBox. Pedál je od brzdového systému zcela oddělen. Během každého zpomalování systém bleskurychle vypočítá ideální kombinaci rekuperace a brzdění pomocí konvenčních brzd. Z důvodu efektivity je velké množství brzdných úkonů prováděno výhradně rekuperací, a to i v případě, že se používá systém ABS nebo je vozovka namrzlá. Výkon rekuperace dosahuje až 200 kW. Model CLA dokáže snadno zastavit i při takzvaném „prudkém brzdění“ pouze pomocí rekuperace.
  • Účinná aerodynamika: Přestože nové CLA narostlo, je aerodynamičtější než jeho předchůdce. S hodnotou čelního odporu vzduchu cx od 0,21 je model CLA s technologií EQ na špičce ve svém segmentu a potvrzuje tak mistrovské kompetence značky Mercedes-Benz v oblasti aerodynamiky. 
  • Zbytkové teplo pro účinný předehřev: CLA s elektrickým pohonem je prvním vozem Mercedes-Benz, který je standardně vybaven tepelným čerpadlem schopným získat energii z více zdrojů. Celkem může souběžně využívat tři zdroje energie: odpadní teplo z elektrického pohonného ústrojí, z trakčního akumulátoru a také z okolního vzduchu. Využitím tohoto jinak zmařeného tepla přispívá tepelné čerpadlo typu vzduch-vzduch k vysoké účinnosti modelu CLA.
  • Přední zavazadlový prostor neboli „frunk“ se vrací po 90 letech: CLA je prvním moderním elektromobilem Mercedes-Benz se zavazadlovým prostorem vpředu. Nabízí dodatečný objem 101 litrů – ideální pro nákupy, kabinové zavazadlo nebo nabíjecí kabel. Je větší a praktičtější než zavazadlový prostor, kterým byl vybaven Mercedes-Benz 130 (W 23) ze 30. let minulého století.

 

Nové CLA je nejinteligentnější Mercedes-Benz všech dob. A nikdy nezestárne.

  • Vždy aktuální: Nový model CLA je prvním vozem, který plně využívá vlastní, umělou inteligencí vylepšený operační systém MB.OS (Mercedes-Benz Operating System). Jeho hluboká integrace v rámci celého vozu zajišťuje kontrolu nad všemi aktuátory a senzory. Díky tomu přináší bezkonkurenční pohlcující zážitek a inteligentní integraci funkcí vozidla do uživatelského rozhraní. Systém je vybaven vysoce výkonnými počítači připojenými k inteligentnímu cloudu Mercedes-Benz. To umožňuje nepřetržité aktualizace všech funkcí vozidla prostřednictvím vzdáleného přístupu over-the-air, a vůbec poprvé i asistenčních systémů. Model CLA tak zůstává aktuální a atraktivní po mnoho let.
  • Na cestě k hyperpersonalizovanému digitálnímu zážitku: Uživatelské rozhraní MBUX (Mercedes-Benz User Experience) nyní běží na systému MB.OS. Tím se spouští již čtvrtá generace MBUX, která otevírá nový svět personalizovaných zážitků a intuitivní interakce mezi člověkem a vozidlem a nastavuje nová měřítka v automobilovém průmyslu. Nová generace MBUX je prvním systémem v automobilovém průmyslu, který přináší umělou inteligenci společností Microsoft a Google. Poprvé se tak v jednom systému spojuje více zástupců umělé inteligence. MB.OS nabízí maximální flexibilitu pro bezproblémové začlenění obsahu od externích poskytovatelů. Typické rozhraní pro vozy Mercedes-Benz zůstává zachováno a zajišťuje dobře známé a mezi zákazníky oblíbené uživatelské prostředí.
  • Výjimečně intuitivní a s možností individualizace: Obrazovka MBUX Superscreen je poháněna nejmodernějšími vysoce výkonnými počítačovými čipy a grafikou v reálném čase z herního enginu Unity. Nová koncepce ovládání a zobrazení je přizpůsobena nejen vozidlu, ale také individuálním preferencím zákazníků. Řídí se designovou zásadou redukce na to podstatné. Dále vyvinuté rozhraní MBUX s nulovou úrovní – kdy není nutné listovat ve vnořených nabídkách pro vyvolání funkcí – ukazuje ve výchozím zobrazení na centrálním displeji všechny podstatné informace, návrhy a nově i poslední používané aplikace. V přehledu aplikací lze nyní přesouvat a seskupovat ikony do samostatně pojmenovaných složek – podobně jako v chytrém telefonu. Když je některá aplikace otevřená, jednoduchým posunutím doleva se uživatel vrátí do zobrazení aplikací. Dalším přejetím se lze snadno dostat do výchozího zobrazení nulové úrovně. Stále je kdykoli možné ihned přejít rovnou do nulové úrovně pomocí tlačítka Domů.
  • Inteligentní, komunikativní a empatický jako přítel: Díky generativní umělé inteligenci (AI) přináší nová funkce MBUX nazvaná Virtuální asistent revoluci ve vztahu mezi vozidlem a řidičem. Virtuální asistent MBUX, založený na ChatGPT4o a vyhledávání Microsoft Bing, spojuje kolektivní znalosti uložené na internetu. Díky technologii Google Gemini se také dobře orientuje v otázkách položených přirozeným jazykem při navigaci. Virtuální asistent se aktivuje vyslovením „Ahoj Mercedesi“ a je vždy přítomen na základní obrazovce nulové vrstvy jako „živý“ avatar v podobě hvězdy Mercedes-Benz. Jde daleko za hranice hlasového ovládání, které reaguje na příkazy. Virtuální asistent MBUX umožňuje vyspělý, přirozený dialog s možností upřesnění a disponuje krátkodobou pamětí. Např: „Ahoj Mercedesi, jaký vůz se stal v roce 2025 Autem roku v ČR?“ – „A který to byl o rok dříve?“. Vedle otázek založených na znalostech je možná také výměna informací o navigačních cílech, podobně jako by probíhal rozhovor s dobrým známým. Virtuální asistent MBUX může například nabídnout různé návrhy na otázku: „Ahoj Mercedesi, dnes mám rande. Máš nějaký nápad, co zajímavého by se dalo podniknout v okolí?“
  • Vnímavý „přítel na telefonu“: Virtuální asistent MBUX během aktivního dialogu rozpoznává emoce a může na ně odpovídajícím způsobem reagovat. Hvězdný avatar poskytuje vizuální zpětnou vazbu prostřednictvím barevných animací, které vyjadřují nálady a projevují empatii. Ve výchozím nastavení je modrá. Pokud asistent zjistí, že je zákazník pozitivně naladěn, změní barvu na zelenou. Pokud zaznamená výrazné štěstí nebo nadšení, například ze skutečnosti, že Mercedes-Benz získal v České republice titul Auto roku dvakrát za sebou, stane se živější a barevnější. V případě hněvu nebo smutku se změní na oranžovou či červenou. Pomocí různých animací virtuální asistent také signalizuje, zda mluví, poslouchá nebo zpracovává dotaz.
  • Inteligentní navigace, které můžete důvěřovat: V novém CLA je navigace poprvé založena na datech Google Maps na míru. Jedná se o jedinečné navigační řešení, které zákazníkům značky Mercedes-Benz poskytuje to nejlepší z obou světů: základní služby společnosti Google jako uznávaného etalonu, a navíc ve spojení se známým uživatelským rozhraním značky Mercedes-Benz. Tím je zajištěn vysoký stupeň ochrany dat a dostupnost vlastní služby týkající se nabíjení a parkování. Partnerství se společností Google bylo jednou z prvních integrací služby Gemini na Google Cloud pro konverzační služby navigace ve vozidle ve spojení s Google Maps. Navigace Mercedes-Benz s technologií Electric Intelligence vychází z reálných dat a zohledňuje topografii, trasu, okolní teplotu, rychlost, a navíc i požadavky na vytápění a chlazení. Mezi další faktory patří hustota provozu a dostupnost nabíjecích stanic na plánované trase, včetně rychlosti dobíjení. Systém rozpozná, kdy je nutná zastávka pro nabíjení, a automaticky ji naplánuje do navigace. 
  • Vše důležité na displeji řidiče: Nová navigace MBUX Surround plynule spojuje instrukce s 3D zobrazením okolí a naváděním k cíli na displeji řidiče. Znázorňuje ostatní účastníky silničního provozu, jako jsou automobily, jízdní kola, motocykly a chodci. Integrace informací do displeje řidiče pomocí 3D herní grafiky poskytuje mimořádně intuitivní přehled. Řidič těží z lepšího povědomí o situaci v nejbližším okolí, protože má přehled o tom, co vidí CLA a jak ho asistenční systémy podporují. Navádění v realisticky zobrazeném prostředí je obzvláště užitečné v rušném městském provozu. 
  • Individuální zábava pro spolujezdce[3]: Nové CLA nabízí spolujezdci na předním sedadle vlastní displej pro vlastní zábavu. Neustále se rozšiřující nabídka aplikací zahrnuje platformy pro streamování videa, jako je RIDEVU od Sony Pictures Entertainment, nebo videohry s širokou nabídkou titulů kategorie AAA od poskytovatele cloudových her Boosteroid. Díky možnosti připojení ovladače Bluetooth je lze hrát jako obvykle. Spořič obrazovky na displeji spolujezdce vpředu lze také přizpůsobit k nahrání vlastních snímků.

 

Mercedes-Benz CLA představuje začátek nové éry designu pro elektrický a digitální věk značky Mercedes-Benz. 

  • Atraktivní na první pohled: Silueta vozu připomíná kupé a interiér poskytuje dostatek místa pro pět osob. Nové CLA je symbolem vynikající aerodynamiky a efektivity. Dlouhý rozvor, krátké převisy a mohutná záď ve stylu GT jsou vyjádřením síly vozidla. Sportovní proporce umocňuje nízké zasklení, dlouhá kapota s vystouplými profily na kapotě – tzv. powerdomy –, velká kola, rozšířené blatníky a široký rozchod kol. Zvýrazněné kontury spolu s jednoduchými liniemi vytvářejí elegantní a dynamický dojem.
  • Prostornější než kdykoli předtím: Nové CLA si i přes své větší rozměry zachovává svůj sportovní charakter a zjemňuje ho, což zvyšuje jeho atraktivitu. Díky delšímu rozvoru (+ 61 mm) je vzadu místa pro nohy a vyšší linie střechy (+ 29 mm) poskytuje ve srovnání s předchůdcem více prostoru pro hlavu.
  • Zářivá „tvář“: Ikonická sportovní maska chladiče ve tvaru písmene A získala nové tvary pro elektrický věk. Inovativnímu panelu ve vysoce lesklé černé barvě se 142 individuálně animovanými LED hvězdami dominuje osvětlená centrální hvězda. Jedná se o první plně osvětlený panel masky chladiče na sériovém voze Mercedes-Benz. Řidiče vítá a loučí se s ním různými animacemi.
  • Rozjasňuje den i noc: Světla pro denní svícení v předních světlometech jsou navržena ve tvaru hvězdy Mercedes-Benz. Světlomety jsou propojeny světelným pásem. Zadní svítilny jsou rovněž ve tvaru hvězdy a spojuje je světelný designový prvek, který spustí animace při příchodu k vozu a jeho uzamčení. Model CLA má díky tomu výrazný a jedinečný vizuální vzhled. Ve spojení s volitelnými světlomety LED MULTIBEAM tvoří nový vizuální podpis Mercedes-Benz, díky němuž bude tento nový Mercedes okamžitě rozpoznatelný v kteroukoli denní i noční dobu. S charakteristickou grafikou na přídi a zádi je CLA nezaměnitelným vyjádřením ikonického luxusu.
  • Nové pojetí prostoru: Design interiéru nového CLA je inspirován principem zenové zahrady – krásou založenou na jednoduchosti, která vyzdvihuje to podstatné. Základní konstrukci dveří upozaďuje a soustředí se na několik nápadných technicky řešených prvků. Ty jsou vyrobeny z cenných základních materiálů, které se používají v automobilové konstrukci – skla, kovu a kůže. Sklo je symbolem preciznosti, vysoké kvality a modernosti, a proto tvoří základ volitelného unikátního systému MBUX Superscreen. Kůže je ztělesněním nejlepšího řemeslného zpracování a zdobí střední panel dveří. Kov odráží solidnost a preciznost – a je tedy podstatou nového designu jednodílné středové konzoly. Tyto tři prvky jsou nejvýraznějšími rysy interiéru nového CLA a vytvářejí iluzi, jako by se vznášely. Zvýrazňují to podstatné a vytvářejí nové pojetí prostoru.
  • MBUX Superscreen: Absolutním vrcholem výbavy je volitelná obrazovka MBUX Superscreen. Rozprostírá se přes celou interiéru šířku a povyšuje estetiku, technologie a komfort na novou úroveň. Tři obrazovky jsou umístěny za spojenou skleněnou plochou. Na obou koncích se nacházejí kulaté výdechy vzduchu inspirované tryskami, navržené jako šperky s nejjemnější precizností a inovativním osvětlením.
  • Měkké laminované středové dveřní panely: Další zajímavostí jsou panely dveří s plovoucím designem, které vyčnívají do prostoru od vnitřních klik v klasickém zaobleném provedení. Výsledkem je bohatá souhra kontrastů mezi nápaditými a útulně působícími povrchy a chladnou technickou funkčností kliky a ovládacích systémů.
  • Komfort na dvou úrovních: Středová konzola s plovoucím designem je umístěna v nižší, pohodlnější výšce a dynamicky se rozšiřuje z loketní opěrky dopředu pod obrazovku Superscreen. Stejně jako ve vozech vyšších tříd má dvě úrovně a vypadá, jako by byla vyfrézovaná z jednoho kusu. Horní část tvoří jediný díl. Nabízí prostor pro držák nápojů a je zde dobíjecí kolébka pro telefon. Zároveň je kulisou pro neobvykle velké trojrozměrné obložení s nejrůznějšími dekorativními plochami.
  • Špičkové vybavení v rámci své třídy: Barvy a materiály modelu CLA zcela mění význam moderního luxusu značky Mercedes-Benz. Atraktivní a všestranné spojení barev a materiálů exteriéru a interiéru nabízí výrazné styly: vyhraněné sportovní kombinace, nečekané spojení materiálů i barevná schémata, které jsou známé z luxusního segmentu. Podtrhují přístup značky Mercedes-Benz k mimořádnému designu a výrazným prvkům, jež zákazníkům poskytují možnost nakonfigurovat si CLA zcela podle vlastního vkusu.

 

Nové CLA se přizpůsobí individuálním potřebám jako plně elektrický vůz nebo pokročilý 48voltový hybrid.

  • Pohonné ústrojí pro každý životní styl: Elektrické modely hrají klíčovou roli při uplatnění strategie udržitelného podnikání společnosti. Avšak tempo této transformace určují přání a preference zákazníků značky Mercedes-Benz v různých částech světa. Od konce roku bude proto nový model CLA k dispozici také jako nejmodernější hybrid s 48voltovou technologií a elektromotorem integrovaným do osmistupňové převodovky nové generace. Modulární architektura modelové řady CLA totiž umožňuje společnosti Mercedes-Benz co největší flexibilitu, pokud jde o koncepci pohonu a výrobu.
  • Vůz snů s jakýmkoli pohonem: Vizuálně je hybridní varianta modelu CLA téměř totožná se svým elektrickým protějškem, takže si zákazníci mohou vybrat mezi oběma konfiguracemi pohonu podle toho, jaký styl jízdy u nich převažuje. Jedním z mála odlišujících prvků je maska chladiče: hybridní varianta CLA má panel ve vysoce lesklé černé barvě s množstvím chromovaných hvězd. Mřížku obklopuje světelný pás z LED.
  • Vysoce účinný hybridní pohon: Nově vyvinutý čtyřválcový benzinový motor o objemu 1,5 litru spolupracuje s elektromotorem o výkonu 20 kW. Elektromotor, měnič napětí a převodovka tvoří vysoce integrovaný celek. Nově vyvinutá 48voltová baterie s lithium-iontovou technologií nabízí kapacitu až 1,3 kWh. Elektromotor a měnič jsou zabudovány do nové, velmi kompaktní osmistupňové dvouspojkové převodovky (8F-eDCT). Při rychlostech ve městě může hybridní model CLA jezdit čistě na elektřinu. Elektrický pohon je v činnosti až do rychlosti přibližně 100 km/h. Motor má také zvláštní výhodu: dokáže rekuperovat energii na všech osmi převodových stupních a získat zpět až 25 kW energie. 
 

 

Základní technické údaje dvou prvních dostupných modelů CLA s technologií EQ

 

 

 

CLA 250+ 

s technologií EQ

CLA 350 4MATIC s technologií EQ

Výkon (max.) 

kW

200

260

Akumulátor: typ

 

Lithium-ion (Nikl-mangan-kobalt)

Akumulátor: využitelná kapacita

kW

85,5

Nabíjecí výkon střídavým proudem (max.)

kW

11

Nabíjecí výkon stejnosměrným proudem (max.)

kW

320

Zrychlení 0–100 km/h

s

6,7

4,9

Maximální rychlost

km/h

210

210

Kombinovaná spotřeba energie (předběžná hodnota; WLTP)[4]

kWh/100 km

12,2–14,1

12,5–14,7

Kombinované emise CO(předběžná hodnota; WLTP)4

g/km

0

0

Dojezd (předběžná hodnota; WLTP)4

km

694–792

672–771

Emisní třída CO2

 

A

A

Tiskové zprávy a digitální služby pro novináře jsou dostupné na platformě Mercedes-Benz Media


[1] Údaje o spotřebě elektrické energie a dojezdu jsou předběžné a byly stanoveny interně podle certifikační metody WLTP. Dosud nejsou k dispozici žádné potvrzené údaje od oficiálně schválené zkušební organizace, ani žádné schválení typu ES nebo certifikát shody s oficiálními údaji. Je možné, že dojde k rozdílům mezi uvedenými údaji a oficiálními údaji.

[2] Předběžný údaj; u rychlonabíjecích stanic DC s 500 A na základě dojezdu podle WLTP.

[3] Chcete-li používat službu Digital Extras, musíte si vytvořit uživatelský účet Mercedes me ID a souhlasit s Podmínkami používání služby Digital Extras a Podmínkami služby Mercedes me ID v jejich platných verzích. Prezentované digitální doplňky, jejich dostupnost a funkce závisí zejména na čase, modelu vozidla, roku výroby, zvolené volitelné výbavě a zemi.

[4] Údaje o spotřebě elektrické energie a dojezdu jsou předběžné a byly stanoveny interně podle certifikační metody WLTP. Dosud nejsou k dispozici žádné potvrzené údaje od oficiálně schválené zkušební organizace, ani žádné ES schválení typu nebo certifikát shody s oficiálními údaji. Je možné, že dojde k rozdílům mezi uvedenými údaji a oficiálními údaji.

Videa

null

Kontakt pro média

Josef Hlávka

Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
Mercedes-Benz Cars
Mob.: +420 737 797 979
E-mail: [email protected]


Fotogalerie

(4961x3309px, 13.76 MB)

(3309x4961px, 13.36 MB)

(4961x3309px, 12.47 MB)

(4961x3309px, 12.18 MB)

(4961x2790px, 7.14 MB)

(4961x2791px, 7.78 MB)

(4961x3310px, 9.08 MB)

(4961x3309px, 12.09 MB)

(4961x3311px, 5.9 MB)