Legendy 2024: Mercedes-Benz představí v Praze prototyp úsporného elektromobilu VISION EQXX a koncepty Mercedes-Benz CLA Class a Vision One-Eleven
Praha. Společnost Mercedes-Benz Česká republika přestaví na letošní motoristické slavnosti Legendy 2024 tři exkluzivní vozy, které dosud mohli vidět jednotlivě jen návštěvníci největších světových motorshow. Vedle designérských konceptů Mercedes-Benz Concept CLA Class a Vision One-Eleven se v Praze poprvé objeví také funkční prototyp extrémně úsporného elektromobilu VISION EQXX, s nímž automobilka Mercedes-Benz dosáhla mnoha pozoruhodných výsledků v reálném provozu. Mercedes-Benz tradičně představí řadu exkluzivních vozů z bohaté historie značky, kterou bude reprezentovat i samostatná expozice Mercedes-Benz klub Česká republika. Návštěvníci se mohou dále těšit i na několik premiér současné modelové nabídky, vůbec poprvé se tak setkají s novou Třídou G, Třídou V, prvním luxusním SUV svého druhu - Mercedes-Maybach EQS SUV či vrcholným provedením Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ úspěšné Třídy E – Auta roku 2024 v České republice.
- Mercedes-Benz představí na motoristické slavnosti Legendy 2024 tři atraktivní koncepty budoucnosti
- VISION EQXX: elektromobil zcela nové úrovně – na jedno nabití ujel v provozu přes 1 200 km
- Mercedes-Benz Concept CLA Class naznačuje podobu příštího modelu CLA na nové efektivní platformě MMA
- Studie Vision One-Eleven: převratný design, zcela nový elektrický motor a chlazené články
VISION EQXX: Světový rekordman
Výzkumný prototyp VISION EQXX je navržený jako praktická ukázka toho, jak může vypadat udržitelná a bezpečná doprava nejbližší budoucnosti. Vůz byl navržen pro dosažení elektrického dojezdu 1 000 km na jedno nabití při spotřebě energie nižší než 10 kWh/100 km. Během tří prezentačních jízd za různých povětrnostních podmínek – od cesty z Německa na pobřeží Francie přes Alpy v chladném počasí až po nedávnou trasu z Rijádu do Dubaje za značného horka – vůz dokázal, že s využitím nejmodernějších technologií lze zajistit dojezd přes tisíc kilometrů.
Vedle výjimečných úspěchů svého vysoce pokročilého pohonného ústrojí, světového rekordu v podobě koeficientu aerodynamického odporu cx=0,17 a odlehčeného bionického designu je VISION EQXX také mistrovskou třídou v radikálně novém softwarově řízeném přístupu k uživatelskému rozhraní. Nové pojetí ovládání a pokročilá grafika otevírají zcela nové digitální možnosti i okamžité reakce na pokyny řidiče i interakci s nejbližším okolím.
VISION EQXX naznačuje další plány pro digitální a udržitelný luxus ve vozech Mercedes-Benz. Příkladem udržitelného luxusu je alternativa koženého čalounění v podobě vláken z kaktusu. Vůz ve velké míře využívá recyklované suroviny a také bionické inženýrství pro minimalizaci hmotnosti a šetrné nakládání se zdroji.
Mercedes-Benz Concept CLA Class: Nová platforma Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA)
Tento automobil je velmi blízký sériové výrobě a odhaluje, jak bude vypadat modelová řada nové generace vozů Mercedes-Benz na modulární platformě Mercedes‑Benz (MMA). Součástí je i nový interní operační systém MB.OS.
Nové pohonné ústrojí, přímo odvozené od inovativního systému z vozu VISION EQXX, je založeno na 800voltové palubní síti v kombinaci s trakčním akumulátorem s výjimečně vysokou hustotou energie. To ve spojení s efektivním pohonem přináší nižší hmotnost a očekávaný dojezd na elektřinu více než 750 km podle WLTP, což sériový vůz zařadí na špičku v jeho kategorii. I spotřeba kolem 12 kWh/100 kilometrů činí z konceptu CLA „jednolitrový“ vůz pro elektrickou éru.
Při návrhu vozu uplatnili konstruktéři bionický přístup. Pomocí této techniky byla zlepšena řada komponent platformy MMA, včetně uchycení zadní nápravy, trakčního akumulátoru a komponentů podvozku. Na studii výrobce rovněž ve velké míře aplikoval recyklované materiály, aby tak ilustroval cíl dosáhnout použití v průměru 40 % druhotných surovin v rámci celé modelové nabídky v roce 2030.
Vision One-Eleven: Vzpomínka na budoucnost
Studie supersportovního vozu odkazuje tvary i barvou na legendární experimentální vozy C 111, které v 60. a 70. letech sloužily k ověření vlastností Wankelova motoru a turbodieselů spolu s polymery na konstrukci karoserie.
Mezi technologická lákadla patří trakční akumulátor s vysoce výkonnými, kapalinou chlazenými válcovými články s novým chemickým složením. Během vývoje byly využity znalosti závodních expertů ze společnosti Mercedes-AMG High Performance Powertrain sídlící v britském Brixworthu. Vision One-Eleven je vybaven výjimečně výkonnými a pokročilými motory s axiálním tokem od společnosti YASA. Tato firma je od července 2021 dceřinou společností koncernu Mercedes-Benz AG. Automobilka si tak zajistila přístup k unikátní technologii budoucnosti, která má potenciál posunout elektrický pohon na zcela novou úroveň.
Vedle vysokého výkonu a točivého momentu jsou další výhodou nízké nároky na zástavbu a hmotnost na třetině současných elektromotorů. Budoucí generace axiálních motorů YASA se bude vyrábět v berlínském závodě automobilky Mercedes-Benz v Marienfeldu pro vysoce výkonné modely.
Nejnovější technologie současnosti: Vylepšená platforma EVA2 a pohon AMG E PERFORMANCE
Technologické označení EQ je společným jmenovatelem všech plně elektrických a plug-in hybridních modelů od Mercedes-Benz. Mercedes-AMG rozlišuje označení HYBRID pro výkonné a sportovní plug-in hybridy s konvenční koncepcí. Označení E PERFORMANCE je vyhrazeno pro vrcholné supersportovní plug‑in hybridy Mercedes-AMG, které díky technice přenesené z motorsportu a takzvané hybridní architektuře P3 se spalovacím motorem vpředu a kompaktní elektrickou pohonnou jednotkou Electric Drive Unit s vysokovýkonným elektromotorem a dvoustupňovou převodovkou na zadní nápravě nabízí naprosto ojedinělé jízdní výkony. Součástí této technologie inspirované ve formuli 1 je i lehký akumulátor AMG High Performance Battery s cylindrickými články a přímým chlazením, které i při vysoké zátěži na závodním okruhu umožňuje neustálé rychlé vybíjení a nabíjení pro maximální výkon. Například model C 63 S E PERFORMANCE díky této technologii dosahuje nejvyššího výkonu 500 kW (680 koní), maximálního točivého momentu 1020 Nm a dokonalého vyvážení 50:50 s jediným cílem ‑ opět posunout hranice výkonu ve svém segmentu díky poznatkům a technologiím z motorsportu.
Letos v dubnu automobilka představila zásadní modernizaci modelu EQS, který se nyní vyznačuje ještě větším dojezdem až 822 km dle WLTP, pohodlnějším interiérem a také tradičně pojatou přídí s maskou chladiče a vzpřímenou hvězdou na kapotě. Mnohá vylepšení tohoto vozu se promítla i do dalších plně elektrických modelů postavených na platformě EVA2. I vozy EQE, EQE SUV či EQS SUV tak získaly u verzí s pohonem všech kol 4MATIC tzv. odpojovací jednotku (Disconnect Unit – DCU), která automaticky odpojuje elektromotor na přední nápravě v závislosti na jízdní situaci a požadovaném výkonu, čím snižuje spotřebu a prodlužuje dojezd.
Elektrifikace v plném proudu: Mercedes-Benz odhaluje plány s novými platformami
Mercedes-Benz pokračuje v naplnění příslibu luxusní značky: vyrábět nejžádanější automobily na světě. Automobilka se i nadále soustředí na přechod do zcela elektrické éry a současně si zachovává flexibilitu širokého modelového portfolia s různými typy pohonů. Tempo transformace bude určovat poptávka zákazníků a podmínky na trhu. Společnost plánuje vyjít vstříc různým potřebám zákazníků, ať už jde o plně elektrické pohonné ústrojí nebo elektrifikovaný spalovací motor, a to až do průběhu 30. let 21. století. Již nyní ovšem značka nabízí komplexní portfolio plně elektrických modelů vybavených nejmodernějšími technologiemi.
Společnost upravuje a připravuje výrobní závody a síť tak, aby uspokojila poptávku a zároveň byla připravena na přechod do plně elektrické éry. Mercedes-Benz očekává, že vlastní síť vysokorychlostních dobíjecích stanic usnadní přechod k elektromobilitě. Rozšiřuje také výrobu trakčních akumulátorů a v roce 2024 plánuje otevření specializovaného závodu v Kuppenheimu na recyklaci baterií pro udržitelné uzavření smyčky životního cyklu akumulátorů.
Zcela nová „electric-first“ architektura MMA, která bude uvedena na trh v roce 2025, je dalším krokem do elektrické budoucnosti značky Mercedes-Benz. Výhradně plně elektrické platformy budou následovat: MB.EA pro hlavní modelové řady značky Mercedes-Benz, AMG.EA pro vysoce výkonné a sportovní vozy Mercedes‑AMG a VAN.EA pro užitkové modely, ale i všestranné luxusní vozy formátu Třídy V. Tím značka Mercedes-Benz nabídne svým zákazníkům plně elektrické alternativy pro každý model.
Kontakt pro média
Josef Hlávka
Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
Mercedes-Benz Cars
Mob.: +420 737 797 979
E-mail: [email protected]