Legendy 2024: Mercedes-Benz představí v Praze prototyp úsporného elektromobilu VISION EQXX a koncepty Mercedes-Benz CLA Class a Vision One-Eleven

13. 5. 2024

Praha. Společnost Mercedes-Benz Česká republika přestaví na letošní motoristické slavnosti Legendy 2024 tři exkluzivní vozy, které dosud mohli vidět jednotlivě jen návštěvníci největších světových motorshow. Vedle designérských konceptů Mercedes-Benz Concept CLA Class a Vision One-Eleven se v Praze poprvé objeví také funkční prototyp extrémně úsporného elektromobilu VISION EQXX, s nímž automobilka Mercedes-Benz dosáhla mnoha pozoruhodných výsledků v reálném provozu. Mercedes-Benz tradičně představí řadu exkluzivních vozů z bohaté historie značky, kterou bude reprezentovat i samostatná expozice Mercedes-Benz klub Česká republika. Návštěvníci se mohou dále těšit i na několik premiér současné modelové nabídky, vůbec poprvé se tak setkají s novou Třídou G, Třídou V, prvním luxusním SUV svého druhu - Mercedes-Maybach EQS SUV či vrcholným provedením Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ úspěšné Třídy E – Auta roku 2024 v České republice.

  • Mercedes-Benz představí na motoristické slavnosti Legendy 2024 tři atraktivní koncepty budoucnosti
  • VISION EQXX: elektromobil zcela nové úrovně – na jedno nabití ujel v provozu přes 1 200 km 
  • Mercedes-Benz Concept CLA Class naznačuje podobu příštího modelu CLA na nové efektivní platformě MMA
  • Studie Vision One-Eleven: převratný design, zcela nový elektrický motor a chlazené články

 

VISION EQXX: Světový rekordman 

Výzkumný prototyp VISION EQXX je navržený jako praktická ukázka toho, jak může vypadat udržitelná a bezpečná doprava nejbližší budoucnosti. Vůz byl navržen pro dosažení elektrického dojezdu 1 000 km na jedno nabití při spotřebě energie nižší než 10 kWh/100 km. Během tří prezentačních jízd za různých povětrnostních podmínek – od cesty z Německa na pobřeží Francie přes Alpy v chladném počasí až po nedávnou trasu z Rijádu do Dubaje za značného horka – vůz dokázal, že s využitím nejmodernějších technologií lze zajistit dojezd přes tisíc kilometrů.

Vedle výjimečných úspěchů svého vysoce pokročilého pohonného ústrojí, světového rekordu v podobě koeficientu aerodynamického odporu cx=0,17 a odlehčeného bionického designu je VISION EQXX také mistrovskou třídou v radikálně novém softwarově řízeném přístupu k uživatelskému rozhraní. Nové pojetí ovládání a pokročilá grafika otevírají zcela nové digitální možnosti i okamžité reakce na pokyny řidiče i interakci s nejbližším okolím.

VISION EQXX naznačuje další plány pro digitální a udržitelný luxus ve vozech Mercedes-Benz. Příkladem udržitelného luxusu je alternativa koženého čalounění v podobě vláken z kaktusu. Vůz ve velké míře využívá recyklované suroviny a také bionické inženýrství pro minimalizaci hmotnosti a šetrné nakládání se zdroji.

 

Mercedes-Benz Concept CLA Class: Nová platforma Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA)

Tento automobil je velmi blízký sériové výrobě a odhaluje, jak bude vypadat modelová řada nové generace vozů Mercedes-Benz na modulární platformě MercedesBenz (MMA). Součástí je i nový interní operační systém MB.OS.

Nové pohonné ústrojí, přímo odvozené od inovativního systému z vozu VISION EQXX, je založeno na 800voltové palubní síti v kombinaci s trakčním akumulátorem s výjimečně vysokou hustotou energie. To ve spojení s efektivním pohonem přináší nižší hmotnost a očekávaný dojezd na elektřinu více než 750 km podle WLTP, což sériový vůz zařadí na špičku v jeho kategorii. I spotřeba kolem 12 kWh/100 kilometrů činí z konceptu CLA „jednolitrový“ vůz pro elektrickou éru.

Při návrhu vozu uplatnili konstruktéři bionický přístup. Pomocí této techniky byla zlepšena řada komponent platformy MMA, včetně uchycení zadní nápravy, trakčního akumulátoru a komponentů podvozku. Na studii výrobce rovněž ve velké míře aplikoval recyklované materiály, aby tak ilustroval cíl dosáhnout použití v průměru 40 % druhotných surovin v rámci celé modelové nabídky v roce 2030.

 

Vision One-Eleven: Vzpomínka na budoucnost

Studie supersportovního vozu odkazuje tvary i barvou na legendární experimentální vozy C 111, které v 60. a 70. letech sloužily k ověření vlastností Wankelova motoru a turbodieselů spolu s polymery na konstrukci karoserie. 

Mezi technologická lákadla patří trakční akumulátor s vysoce výkonnými, kapalinou chlazenými válcovými články s novým chemickým složením. Během vývoje byly využity znalosti závodních expertů ze společnosti Mercedes-AMG High Performance Powertrain sídlící v britském Brixworthu. Vision One-Eleven je vybaven výjimečně výkonnými a pokročilými motory s axiálním tokem od společnosti YASA. Tato firma je od července 2021 dceřinou společností koncernu Mercedes-Benz AG. Automobilka si tak zajistila přístup k unikátní technologii budoucnosti, která má potenciál posunout elektrický pohon na zcela novou úroveň. 

Vedle vysokého výkonu a točivého momentu jsou další výhodou nízké nároky na zástavbu a hmotnost na třetině současných elektromotorů. Budoucí generace axiálních motorů YASA se bude vyrábět v berlínském závodě automobilky Mercedes-Benz v Marienfeldu pro vysoce výkonné modely.

 

Nejnovější technologie současnosti: Vylepšená platforma EVA2 a pohon AMG E PERFORMANCE

Technologické označení EQ je společným jmenovatelem všech plně elektrických a plug-in hybridních modelů od Mercedes-Benz. Mercedes-AMG rozlišuje označení HYBRID pro výkonné a sportovní plug-in hybridy s konvenční koncepcí. Označení E PERFORMANCE je vyhrazeno pro vrcholné supersportovní plug‑in hybridy Mercedes-AMG, které díky technice přenesené z motorsportu a takzvané hybridní architektuře P3 se spalovacím motorem vpředu a kompaktní elektrickou pohonnou jednotkou Electric Drive Unit s vysokovýkonným elektromotorem a dvoustupňovou převodovkou na zadní nápravě nabízí naprosto ojedinělé jízdní výkony. Součástí této technologie inspirované ve formuli 1 je i lehký akumulátor AMG High Performance Battery s cylindrickými články a přímým chlazením, které i při vysoké zátěži na závodním okruhu umožňuje neustálé rychlé vybíjení a nabíjení pro maximální výkon. Například model C 63 S E PERFORMANCE díky této technologii dosahuje nejvyššího výkonu 500 kW (680 koní), maximálního točivého momentu 1020 Nm a dokonalého vyvážení 50:50 s jediným cílem ‑ opět posunout hranice výkonu ve svém segmentu díky poznatkům a technologiím z motorsportu.

Letos v dubnu automobilka představila zásadní modernizaci modelu EQS, který se nyní vyznačuje ještě větším dojezdem až 822 km dle WLTP, pohodlnějším interiérem a také tradičně pojatou přídí s maskou chladiče a vzpřímenou hvězdou na kapotě. Mnohá vylepšení tohoto vozu se promítla i do dalších plně elektrických modelů postavených na platformě EVA2. I vozy EQE, EQE SUV či EQS SUV tak získaly u verzí s pohonem všech kol 4MATIC tzv. odpojovací jednotku (Disconnect Unit – DCU), která automaticky odpojuje elektromotor na přední nápravě v závislosti na jízdní situaci a požadovaném výkonu, čím snižuje spotřebu a prodlužuje dojezd.

 

Elektrifikace v plném proudu: Mercedes-Benz odhaluje plány s novými platformami

Mercedes-Benz pokračuje v naplnění příslibu luxusní značky: vyrábět nejžádanější automobily na světě. Automobilka se i nadále soustředí na přechod do zcela elektrické éry a současně si zachovává flexibilitu širokého modelového portfolia s různými typy pohonů. Tempo transformace bude určovat poptávka zákazníků a podmínky na trhu. Společnost plánuje vyjít vstříc různým potřebám zákazníků, ať už jde o plně elektrické pohonné ústrojí nebo elektrifikovaný spalovací motor, a to až do průběhu 30. let 21. století. Již nyní ovšem značka nabízí komplexní portfolio plně elektrických modelů vybavených nejmodernějšími technologiemi.

Společnost upravuje a připravuje výrobní závody a síť tak, aby uspokojila poptávku a zároveň byla připravena na přechod do plně elektrické éry. Mercedes-Benz očekává, že vlastní síť vysokorychlostních dobíjecích stanic usnadní přechod k elektromobilitě. Rozšiřuje také výrobu trakčních akumulátorů a v roce 2024 plánuje otevření specializovaného závodu v Kuppenheimu na recyklaci baterií pro udržitelné uzavření smyčky životního cyklu akumulátorů.

Zcela nová „electric-first“ architektura MMA, která bude uvedena na trh v roce 2025, je dalším krokem do elektrické budoucnosti značky Mercedes-Benz. Výhradně plně elektrické platformy budou následovat: MB.EA pro hlavní modelové řady značky Mercedes-Benz, AMG.EA pro vysoce výkonné a sportovní vozy Mercedes‑AMG a VAN.EA pro užitkové modely, ale i všestranné luxusní vozy formátu Třídy V. Tím značka Mercedes-Benz nabídne svým zákazníkům plně elektrické alternativy pro každý model.

Kontakt pro média

Josef Hlávka

Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
Mercedes-Benz Cars
Mob.: +420 737 797 979
E-mail: [email protected]


Fotogalerie

(4000x2250px, 3.88 MB)

(4500x2999px, 8.54 MB)

(3840x2160px, 2.54 MB)

(3840x2160px, 2.41 MB)

(3840x2160px, 2.26 MB)

(3840x2160px, 2.1 MB)

(3784x5000px, 12.88 MB)

(5000x3333px, 9.38 MB)

(3000x4000px, 7.76 MB)

(4500x2999px, 7.65 MB)

(4500x2999px, 7.51 MB)

(3000x4000px, 7.21 MB)

(4000x3000px, 7.15 MB)

(4000x3001px, 6.8 MB)

(3000x4000px, 6.2 MB)

(3000x4000px, 6.19 MB)

(3750x2499px, 5.81 MB)

(3750x2499px, 5.64 MB)

(3750x2499px, 5.47 MB)

(4000x2250px, 3.28 MB)

(4000x2250px, 3.14 MB)

(4000x2250px, 3.03 MB)

(4000x2250px, 2.89 MB)

(4000x2250px, 2.48 MB)

(4000x2250px, 1.69 MB)

(4961x2791px, 9.4 MB)

(3307x4961px, 8.72 MB)

(4961x3308px, 9.01 MB)

(4961x3307px, 9.03 MB)

(4961x3307px, 7.84 MB)

(4961x2791px, 10.64 MB)

(4961x2791px, 10.17 MB)

(4961x2791px, 9.77 MB)

(4961x2790px, 9.72 MB)

(4961x2790px, 9.3 MB)

(4961x3307px, 8.79 MB)

(4961x2790px, 6.36 MB)

(4000x2810px, 4.61 MB)

(8000x4500px, 3.42 MB)

(4000x2250px, 4.09 MB)

(4000x2250px, 3.68 MB)

(4000x2250px, 3.6 MB)

(4000x2250px, 3.27 MB)

(4000x2250px, 3.22 MB)

(4000x2250px, 3.25 MB)

(4961x3231px, 9.88 MB)

(8192x5464px, 7.06 MB)

(4961x3307px, 7.09 MB)

(8192x5464px, 6.41 MB)

(4961x3309px, 7.03 MB)

(4961x3471px, 6.75 MB)

(4961x3307px, 5.42 MB)

(4961x3101px, 4.78 MB)

(6000x4000px, 7.39 MB)